Що зробити з великих каменів
Дорога з каміння. Майстер-клас
1. Підготували ґрунт: прибрали верхній шар старої дороги (на ній лежав відсів із щебенем). Вирівняли ґрунт (кам'янистий у нас).
2. Розпланували територію. Виставили нуль (докладніше у наступному відео).
Залежно від обраного рівня визначається, яку частину землі потрібно зняти.
3. Прокопали траншеї для укладання труб електрики та сантехніки. При копанні вибирали велике каміння із землі, щоб вони не заважали.
4. У траншеї насипали трохи піску. Потім проклали комунікації. Зверху засипали піском, потім землею вирівняли і утрамбували.
На цю роботу пішло 8 кубометрів піску.
І паралельно почали завозити камінь для дороги та обробляти.
Частина 2. Дренажна система.
Дренаж забезпечує збереження дороги. Його обов'язково робити, якщо грунт глинистий або регіон із морозними зимами.
Порядок проведення дренажних робіт:
1. Виставили нитки за рівнем. Нитки-маяки необхідно натягувати по всій довжині ділянки, де буде викладено дорогу. Так відразу видно місця западин та виступів. У процесі робіт їх можна буде прибрати або залишити – за бажанням майстра чи замовника. Головне, щоб це було практично і не псувало підсумкової картини дороги.
2. Розбили майданчик на секції. Наприклад, ця дорога викладена секціями приблизно 5х5 м, між якими виконані будівельні шви для того, щоб за зміни ландшафту дорога збереглася.
3. За секціями насипали дренаж. У нашому випадку дренаж забезпечується сколами від обробленого каменю, з якого буде викладено бруківку.
4. Зробили дренаж з-під будівлі - прокопали траншею, заповнили її щебенем фракції від 5 мм і більше (ми також заповнюємо сколами від каменю).Накрили поліетиленом або тканиною, плівкою від гідороізоляції (що є під рукою) для того, щоб бетон налитий зверху не забив дренажні пори.
Замість щебеню можна прокласти трубу, якою під бруківкою буде стікати вода.
Частина 3. Бетон та арматурна сітка.
Верхня частина чорнової стяжки складається з нижнього бетону, арматурної сітки та верхнього бетону.
Бетон заливаємо поверх дренажу і розрівнюємо на його поверхні. Шар бетону становить 5-6 см. Площа залитого бетону повинна дорівнювати площі кладки каменю, яку необхідно покласти в цей же день.
Для найкращого склеювання бетону поливаємо водою поверхні, які беруть участь у кладці.
Склад нашого бетону:
- щебінь – 3 відра по 20 кг;
- відсів – 3 відра по 20 кг;
- цемент М500 – 25 кг.
Склад бетону уточнюйте у місцевих майстрів!
Нижній бетон робимо з великим щебенем, рідкої консистенції. Верхній бетон замішуємо з дрібним щебенем і густою консистенцією - щоб каміння стояло рівно, не перекошувалося.
Арматурну сітку кладемо на щойно налитий нижній бетон. Підрізаємо її за форматом секції дороги, що укладається.
Відразу заливаємо верхній бетон поверх арматурної сітки і починаємо укладання дороги.
Важливо класти каміння на свіжий бетон, щоб він не висихав. Чим довше бетон простоює без каміння, тим більше пилу на ньому осідає. А пил, у свою чергу, створює зазори між бетоном, сіткою та камінням – так міцність готової дороги значно знижується.
Частина 4. Виставляємо кам'яні маяки.
На початку кладки дороги насамперед виставляються кам'яні маяки по двох нитках, (відстань між якими 15-25 см) та перехресною ниткою - вони повинні перекривати один одного і бути на одній висоті. Кут між ними становить 90 градусів.
Так лицьова сторона каміння в кладці при перевірці правилом і ниткою повинна розташовуватися в одній площині (з урахуванням ухилу дороги, якщо є).
За допомогою маяків і правила виставляються контури сектора дороги так, щоб усі сторони майбутнього "квадрату" становили єдину площину і каміння не було завалено. Кам'яна кладка одного сектора дороги має становити єдину площину з іншими секторами.
Частина 6. Укладання дороги
Укладання дороги з каменю починається після того, як виставили маяки-камені, тобто позначили контур і верхню площину майбутнього сектору бруківки.
Основний інструмент для укладання дороги – це правило. Воно дозволяє уникнути перекосів та зробити кладку рівною.
Камені кладемо на бетон та на сирий бетон чорнової стяжки. Не можна класти на застиглий бетон! Не буде монолітної сполуки.
Склад нашого бетону для укладання каменю на дорогу:
- 3 відра по 18-20 л дрібного щебеню, фракції 1-2 см;
- 3 відра по 18-20 л відсіву;
- 25 кг цементу марки М500;
- вода за консистенцією.
Під камінь кладемо бетон гіркою, ставимо, "утоплюючи", камінь, пристукуємо зверху молотком. Потім перевіряємо правилом і поправляємо камінь так, щоб усі "животики" лежали в одній площині. За такої техніки розчин заповнює порожнечі і всі нерівності каменю і забезпечує максимальне прилягання поверхонь. Надлишки бетону розходяться в різні боки та заповнюють простір між камінням.
Висота нашої бруківки: чорнова стяжка приблизно 5 см, верхній бетон, на який ставиться камінь, близько 10 см, висота каміння 15-25 см.
Відстань у кладці між камінням становить 2-4 см. Шви потім заллємо рідким розчином. Якщо між камінням залишається великий простір – вставляємо дрібне каміння.Ці вставочки повинні мати більшу глибину і бути добре обробленими.
Розміри лицьової частини каменю у цій кладці менш важливі - головне, щоб камені прагнули до форми “цеглинки” і мали рівні стінки.
Обличчя кожного каменю майбутньої дороги ретельно обробляємо, збиваємо кути і робимо обтічним.
Під час будівництва дороги важливо заздалегідь продумати питання стоку води. У разі відсутності ухилу його треба створити штучно. Нахил бруківки залежить від проекту, але грамотно реалізувати його і врахувати всі тонкощі місцевості може тільки майстер, який укладає дорогу.
Наприклад, у нашому випадку бруківка з природним ухилом – по пагорбі. Тобто, стік води начебто забезпечений. Але щоб вода не стікала до будинку, ми зробили ще один ухил бруківки - у бік, протилежний місцезнаходження будинку. Кожен погонний метр рекомендую робити ухил не менше ніж 1 см.
Таким чином, під час сильних дощів, вода нашою бруківкою мчить униз, від будинку, в дренажні отвори прилеглої до неї стіни. А також працює дренаж під дорогою.
Ще бруківки можна робити "коромислом": посередині найвища точка, а по обидва боки дороги дуга-ухил. Таким чином, стік води буде по обидва боки дороги.
При необхідності в якомусь місці змінити ухил дороги, робимо так: у місці переходу одного ухилу в інший ставимо маяк із каміння. Потім з одного боку від цього маяка ставимо маяк під вихідним ухилом, і з іншого теж ставимо маяк - з тим ухилом, який треба отримати. За допомогою правила по центральному маяку виконуємо укладання сектора дороги, заповнюючи порожнечі між маяками.
Для зручності роботи периметр одного сектора закладаємо маяками не повністю, а так, щоб з одного боку (де шлях до бетонозмішувача) посередині в лінії маяків був розрив 1 метр – цього достатньо, щоб вільно заходити всередину сектора, завозити розчин та приносити каміння. Коли кладка сектора добігає кінця, і майстер може дотягнутися до кладки, стоячи за межами сектора, залишений метр між маяками закладається лінією маяків. Потім, акуратно наступаючи всередину не вимощені площі сектора, майстер закінчує укладання. Останній камінь ставиться, коли майстер стоїть поза сектора.
Дорогу укладаємо шматками. Розбиваємо всю площу майбутньої дороги на сектори, приблизно 5х5 м. Між секторами – будівельні шви. Важливо, щоб бетон одного сектора дороги не злипав бетоном іншого сектора. Виходить, що кожен сектор - це окрема частина дороги, яка може самостійно маневрувати щодо змін рівня ґрунту. Будівельні шви мінімізують можливість появи тріщин. Особливо це актуально у місцях високої сейсмічної активності, як у нас, у Греції на острові Патмос.
Частина 7. Будівельні шви
Будівельні шви застосовуються в багатьох грамотних будівельних проектах: у великих будинках, довгих парканах, підпірних стінах, мостах і т.д.
Будівельні шви при зміні ландшафту запобігають появі тріщин у споруді.
Будівельний шов робиться так, щоб дві секції дороги, що примикають одна до одної, не з'єднувалися між собою. Виходить, що загальне біля дороги – тільки дренаж та піщана подушка, якщо вона у вас є.
Ширина будівельного шва нашої дороги 2-3 див.
Розміри сторін сектора дороги визначаються висотою бетону, який заливається під кладку каменю – шар повинен бути такий, щоб цей бетон не переломився при довгостроковій експлуатації дороги. Тобто якщо бетону залито півметра, то сектор дороги може бути завдовжки 10 метрів. Якщо шар бетону приблизно 10 сантиметрів, як у нас, то сектор має бути 4х5, 5х5 метрів.
Чим заповнювати будівельні шви?
1. Між секціями дороги у будівельні шви можна класти толь – згортаємо її навпіл і ставимо лицьовою зігнутою стороною вгору (толь у формі підкови). Це робить будівельний шов більш красивим та акуратним.
2. У показаній вам дорозі ми заповнювали шви відсіванням. Також їх можна засипати піском, декоративним камінням - що підкаже фантазія.
Головне: не заливати будівельні шви розчином!
У повсякденності на Патмосі будівельні шви не є обов'язковими. Найчастіше майстри нехтують і роблять їх, і навіть у архітектурних проектах вони передбачені. А дарма.
При будівництві самостійно впроваджую будівельні шви, де вони необхідні. Тому що тут, на Патмосі, зона сейсмічної активності та ландшафтні зміни тут у порядку речей. Щоб компенсувати ці зміни та зберегти довгий термін служби будівель – працюють наші будівельні шви!
Будівельні шви уповільнюють процес роботи, але забезпечують довгострокову безпеку кам'яної кладки. Тому “Кам'яний успіх” наполегливо рекомендує робити їх!
Частина 8. Заливання
При укладанні каменю на дорогу ми використовували густий бетон (про це докладніше у попередніх відео). Тепер відстані між камінням у кладці заповнюємо рідким розчином максимально до рівня висоти каменів.
Отже, заливання дороги – це заповнення рідким розчином зазорів між камінням.
Рідкий розчин затікає у всі щілини між камінням, повторюючи контур кожного каменю, обволікаючи його з усіх боків. Оскільки розчин витісняє собою повітря з кладки, кожен камінь "присмоктується" до нижнього бетону та чорнової стяжки. Таким чином забезпечується максимально стійке положення каменю, моноліт.
Склад нашого розчину для заливання дороги:
Розчин готуємо за певною технологією, щоб він став однорідним та еластичним:
1. Спочатку перемішуємо інгредієнти з малою кількістю води. При цьому всі грудки, що знаходяться в розчині, добре розтираються.
2. Коли густий розчин готовий, доливаємо воду і перемішуємо до рідкого стану.
Заміс такого розчину потребує багато часу. А ми прискорюємося, проціджуючи готовий розчин, що тече з бетономішалки, через сито.
Ідеальна консистенція готового розчину - рідкий мед. Тобто розчин повинен вільно витікати із лійки. Однак, якщо розчин занадто рідкий (ближче до консистенції води), то при висиханні він сильно стискається і залишає великі зазори, навіть дірки, у кладці. Тому розчин повинен бути помірно рідким, щоб при висиханні він не просідав. Якщо розчин занадто густий, – у кладці утворюються повітряні пробки, які зменшують міцність дороги.
При заливанні розчин завжди має бути свіжим. Щоб не застоювався, його необхідно постійно помішувати.
Як швидше висушити розчин?
б) Ми ж пропонуємо вам скористатися швидким способом сушіння "Кам'яного успіху"! Для цього нагріваємо пісок над вогнем і гарячим засинаємо свіжозалиту дорогу.Тут дві переваги: швидко сохне, тому що гарячий пісок вбирає воду з рідкого розчину, і каміння в кладці залишається чистим.
в) Коли розчин добре підсохне, змити шви кладки мочалкою. В цьому випадку необхідно, щоб розчин не залишав розлучення на камені. Миттям високого тиску мити того ж дня не рекомендую, тому що м'який розчин вимиватиметься, а дрібний щебінь залишиться. У результаті більшість кладки може “плисти”.
Частина 9. Розшивка та очищення
Розшивку дороги ми починаємо робити після того, як рідкий розчин, залитий між камінням, підсох до стану ще моноліту, але вже й не в'язкості.
Розшивка дороги в основному трьох видів:
- поглиблена, коли розчин зачищається нижче за рівень каменів (як ми зробили в цьому відео);
- нарівні з каменем, коли розчин з каменем утворюють єдину площину;
- внахлест, коли розчин знаходиться вище за рівень каменів.
Іноді розчин у кладці сохне погано – зазвичай причиною цього є погана погода, вогкість, відсутність сонця та тепла. У таких випадках ми нагріваємо пісок і закидаємо їм свіжозалиту дорогу. Це дозволяє здійснювати сушіння набагато швидше: через 2-3 години ми вже зачищаємо шви між камінням. Причому під час сушіння пісок періодично перемішуємо мітлою, тому що на швах він стає вологим, а на камінні сухий. Коли розчин висихає до консистенції, змітаємо пісок з дороги і починаємо розшивку.
Після розшивки даємо розчину ще трохи підсохнути (але ще не до моноліту) і починаємо мити каміння, щоб лицьова сторона була красива, без розчину. Оскільки дорога у нас з ухилом, починаємо її мити з найвищої точки, щоб вода та бруд добре стікала, і вся бруківка залишалася чистою.
Подібним шляхом стікатиме і вода після дощу.
Якісно помити дорогу можна кількома способами:
- за допомогою губки;
- За допомогою миття високого тиску.
У нашому випадку, при поглибленій розшивці, найзручніше мити мийкою високого тиску.