Скільки Чижів було у вірші Хармса
Скільки Чижів було у вірші Хармса
Велика подяка Тетяні Олександрівні Маршак за відскановані сторінки з журналу!
Цими віршами двох поетів відкривався перший номер нового журналу для дітей молодшого віку, який став видаватися в Ленінграді, Чиж. Вірші були пов'язані з назвою журналу і задавали тон його змісту.
Про те, як вони були вигадані, згадував зі слів Самуїла Яковича Маршака художник Борис Семенов.
"Одного разу у вагоні дачного поїзда (ми жили тоді по сусідству в Кавголові) Маршак розповідав мені, як писали вони вдвох з Данилом Івановичем "Веселих чижів". і з'явилися перші рядки: "Жили у квартирі сорок чотири Сорок чотири веселих чижа. Далі розповідалося, як чижі дружно працювали, займалися господарством, музикували - і таке інше.
Багато написано було куплетів комічного, розвесело-співного змісту (як шкода, що всі вони були відправлені в кошик!). Зрештою співавтори стали укладати пернатих друзів спати і розмістили когось куди: "Чиж - на ліжку, чиж - на дивані, чиж - на кошику, чиж - на лаві.".
Ось і все: справа зроблена, чижі мирно сплять. Нарешті можна розігнути стомлені спини. За вікном глибока ніч, на столі та під столом зім'яті чернетки, порожні цигаркові коробки.
Але тут Хармс, уже вийшовши в передню сплячу квартиру Маршака, раптом тихенько заспівав, піднявши палець над головою:
- Лежачи в ліжку, дружно свистіли Сорок чотири веселі чижі.
Ну що міг заперечити Маршак? Звичайно, такий несподіваний поворот здався йому дуже живим та кумедним.Не могли ж справді невгамовні чижі заснути, не насвистевшись вдосталь. Довелося повернутись до столу - дописувати смішну кінцівку. (Борис Семенов. Дивак істинний і радісний. У журналі: "Аврора", 1977, № 4, с. 70).
6-й Ленінградський дитячий будинок, якому автори присвятили свій вірш, містився за адресою: Набережна річки Фонтанки, 36.
Аналіз вірша «44 веселий чижа» Хармса.
«44 веселих чижа» – вірш, створений Данилом Хармсом.
Історія створення
Автор писав як вірші для дорослих. Він приділяв увагу й дитячій тематиці. Прикладом цього є вірш «44 веселих чижа», написаний автором для дитячого читання. При цьому уроки добра, який є у вірші, є актуальними і для дорослих. Ідеї добра завжди важливі. Вірш добрий, вчить людей цінувати природу, дбайливо ставитися до живих істот.
Тема
Вірш є жартівливим, у ньому проявляються мотиви дитячого добра та веселощів. Данило Хармс умів простими фарбами створювати дуже цікаві твори, які були актуальними для його творчості.
Читайте на тему:
Композиція
Твір цікавий у плані композиції: у ньому є повтори, у своїй автор показує все «професії». Виходить цікава та проста композиція, за допомогою якої легко зосередити увагу на образності вірша.
Жанр
Твір за жанром є ліричним, у ньому проявляються думки друга, адресовані дітям.
Засоби виразності
У тексті не так багато засобів виразності. Можна відзначити наявність лексичних повторів, що посилюють. «Ділі-Ділі», «Тікі-Тікі» - приклади звуконаслідування. Багато дієслів та однорідних членів, які необхідні для того, щоб автор міг створити рух.
Епітети
44 веселих чижа - епітет, що підкреслює настрій чижа.
Читайте на тему:
Уособлення
У тексті немає уособлень.
Метафори
Відсутні метафори. Вони й не потрібні, враховуючи той факт, що стосується дитячого вірша, написаного досвідченим автором.
Літературне читання Д. Хармс, С. Маршак "Веселі чижі"
план-конспект уроку з читання (2 клас) на тему
Ціль: продовжити формування в учнів навичок читання та вдосконалення дикції; розвивати вони творчі здібності; прищеплювати інтерес до літературної творчості, читання дитячої літератури.
Заплановані результати: учні повинні вміти прогнозувати зміст твору, планувати роботу на уроці, вигадувати свої питання щодо змісту, підбирати заголовок відповідно до змісту, головної думки; відрізняти журнал від книги, орієнтуватися в журналі, знаходити потрібну інформацію на задану тему.
Форми роботи учнів: фронтальна, індивідуальна, пара, групова робота.
Технічне обладнання: комп'ютер, проектор, екран.
Обладнання:
Підручник Л.Ф. Кліманова, В.Г. Горецький, М.В. Голованова "Літературне читання" (I частина), 2 клас, портрет Д. Хармса, С. Маршака, їхні книги, картки (текст для мовної розминки, завдання), картка успіху.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Продзвенів уже дзвінок
І ми з радістю почнемо урок
За роботу, в добрий час!
– З яким настроєм ви прийшли на урок? Давайте на початку уроку посміхнемося один одному. З посмішки завжди приємно розпочинати будь-яку справу.
- Думаю, що сьогодні ми добре попрацюємо, дізнаємось багато цікавого і наш добрий настрій нас не залишить.
- Щоб урок у нас був корисним, плідним, досягнув мети, ми маємо завжди пам'ятати правила школяра.
На уроці будь старанним
Будь спокійним і …………….( уважним)
Слухай …. (не перебиваючи)
Говори все чітко, виразно,
Щоб було все ……..( зрозуміло)
Якщо хочеш відповідати
Треба руку ... ... (Піднімати),
Якщо друг став відповідати,
Не поспішай …………( перебивати),
А допомогти захочеш другові,
Підніми спокійно …… (руку).
II. Мовленнєва розминка.
Купив коня без хвоста.
1. Самостійна робота.
- Прочитайте цей текст самостійно.
2. Читання небилиці.
-Давайте прочитаємо цей текст.
3. Визначення жанру твору.
-Визначте жанр цього твору.
Небилиця – це жартівливий вірш, у якому йдеться про веселі нісенітниці, неправдоподібні історії.
4. Читання небилиці з різною інтонацією.
– Давайте прочитаємо небилицю з різною інтонацією.
З бурчить інтонацією.
5. Робота над римою.
- Знайдіть у небилиці рими.
Рифма - Це звуковий збіг, що пов'язує закінчення двох або декількох рядків.
III. Перевірка домашнього завдання.
Читання з ролей уривка з вірша Д. Хармса «Гра».
IV. Актуалізація знань.
– Хто автор вірша «Гра»?
- Згадаймо, що ви знаєте про Данила Хармса?
- Яке справжнє прізвище у письменника?
(Данило Іванович Ювачов)
V. Повідомлення теми та мети уроку.
- Як ви вважаєте яка тема уроку?
VI. Фізкультхвилинка.
VII. Робота на тему уроку.
1. Додаткові відомості вчителем про письменника.
2. Первинне сприйняття тексту.
- Яке враження справило вірш на вас?
3. Читання вірша
(читає добре підготовлений учень)
4. Словникова робота.
5. Читання вірша ланцюжком.
6. Робота з текстом.
– Хто головні герої у вірші?
- У якій квартирі вони мешкали?
- Кому присвятили цей вірш поети?
- Чому вони порівнювали дітей та чижів?
7. Робота над ілюстраціями.
8. Вибіркове читання. Робота у парах.
- Знайдіть у вірші, які чижі жили у квартирі?
- Підтвердіть словами з вірша, закінчивши роботу, чижі йшли на полювання?
– Після полювання чижі дружно грали на чому?
- Коли захотіли спати, на чому чіжі спали?
- Знайдіть та прочитайте слова, які допомагають почути чижів?
9. Робота у групі.
VIII. Підсумок уроку.
- Вірш якогось поета звучав на уроці?
- Яке справжнє прізвище у поета?
IX. Рефлексія.
- На сьогоднішньому уроці я дізнався...
- На цьому уроці я б похвалив себе за…